De zorg staat onder enorme druk. Het werk stapelt zich op, terwijl het personeelstekort blijft groeien. Deze situatie leidt tot overspanning bij medewerkers, wat het tekort alleen maar verergert. Ondanks deze en andere uitdagingen biedt digitalisering hoopvolle vooruitzichten in de zorg. Een van de positieve ontwikkelingen is de toenemende digitalisering van communicatie, met name de communicatie naar en met cliënten, hun familie en verwanten. In dit blogartikel laten we zien hoe Connect2Care een oplossing biedt voor de uitdagingen rondom cliëntcommunicatie.
De uitdagingen van cliëntcommunicatie
Communiceren in de zorg kan soms een hele uitdaging zijn, vooral als het gaat om cliënten en hun naasten. Denk bijvoorbeeld aan informatie die alleen op één fysieke locatie beschikbaar is, berichten die verloren gaan of niet worden ontvangen, een wirwar van communicatiekanalen, gebrek aan overzicht, of juist een overvloed aan informatie. Al deze factoren kunnen bijdragen aan miscommunicatie, met alle gevolgen van dien. Bij Connect2Care begrijpen we deze uitdagingen en hebben we een oplossing ontwikkeld om deze problemen te tackelen.
Connect2Care als oplossing
Een eigen cliëntenapp van Connect2Care biedt dé oplossing om de communicatie met cliënten, hun familie en verwanten te optimaliseren. Dankzij de vele functionaliteiten zijn de mogelijkheden eindeloos. Hier zijn enkele manieren waarop onze app kan helpen om de communicatie in de zorg te verbeteren:
- Delen van nieuws: Via de app kun je belangrijk nieuws delen, zoals veranderingen in parkeerregelingen voor bezoekers, aangepaste bezoekregels, of juist positieve updates die meer interactie bevorderen. Voor last-minute meldingen of crisiscommunicatie kun je gebruikmaken van push- en pop-upberichten, zodat iedereen meteen op de hoogte is.
- Voorleesfunctie: Onze app biedt een voorleesfunctie, waardoor ook laaggeletterden of slechtzienden toegang hebben tot belangrijke informatie.
- Gerichte communicatie: Met de app kun je berichten sturen naar specifieke doelgroepen, zodat iedereen alleen de informatie ontvangt die voor hen relevant is.
- Agenda met activiteiten: In de agenda kunnen activiteiten worden gedeeld waarvoor cliënten zich kunnen inschrijven. De agenda kan ook worden gebruikt om extra begeleiding te werven; mensen kunnen zich eenvoudig aanmelden, en deze aanmeldingen zijn gemakkelijk te beheren.
- Belangrijke informatie altijd bij de hand: Alle essentiële informatie die een nieuwe cliënt nodig heeft, is gemakkelijk terug te vinden in de app. Hierdoor hebben cliënten altijd toegang tot de informatie die ze nodig hebben.
Succesverhaal: Ipse de Bruggen kiest voor een eigen cliëntenapp
Zorgorganisatie Ipse de Bruggen maakt al gebruik van een eigen cliëntenapp om de communicatie met hun cliënten te stroomlijnen. Deze app is ook beschikbaar voor wettelijke vertegenwoordigers, ouders en begeleiders. De app bevat verschillende functionaliteiten zoals nieuws, video’s, een activiteitenagenda, contactgegevens, en informatie over zorg en cursussen.
De app is zo ingericht dat cliënten altijd toegang hebben tot de informatie die ze nodig hebben over hun zorg en de keuzes die daarbij horen. Daarnaast biedt de app ook content die bedoeld is om activiteiten leuker en toegankelijker te maken.
Ontdek de mogelijkheden
Ben je benieuwd wat Connect2Care voor jouw organisatie kan betekenen? Plan dan vrijblijvend een gesprek in met een van onze adviseurs of download het informatiepakket. Laat Connect2Care jouw partner zijn in het verbeteren van de communicatie in de zorg.